sexta-feira, 10 de fevereiro de 2012

Claes Oldenburg: The Sixties


Claes Oldenburg, Study for Announcement for One-Man Show at Dwan Gallery – Mickey Mouse with Red




Os Sixties 04.02.-28.05.12

The Sixties 04.02.–28.05.12

 
 
Claes Oldenburg, Mouse Museum, 1965/1977, On loan from the Austrian Ludwig Foundation, since 1981, Photo: mumok, © Claes

 

Claes Oldenburg (* 1929, Estocolmo, Suécia) não foi apenas um artista importante na Pop Art, Arte da Performance e Arte de instalação, mas, em parceria com Coosje van Bruggen, também uma forte influência sobre a arte em espaços públicos com seus monumentais projetos de grande escala em numerosas cidades grandes em todo o mundo.


Claes Oldenburg (* 1929, Stockholm, Sweden) has not only been a major artist in Pop Art, Performance Art and Installation Art but, in partnership with Coosje van Bruggen, also a strong influence on art in public spaces with his monumental Large Scale Projects in numerous major cities worldwide.






Claes Oldenburg, U.S.A. Flag, 1960, National Gallery of Art, Washington, Gift of John and Mary Pappajohn, © Claes Oldenburg


Com suas descrições bem-humoradas e profundas de objetos do cotidiano, ele é um dos artistas mais importantes e admirados desde os anos 1950.

With his humorous and profound depictions of everyday objects he is one of the most important and admired artists since the late 1950s.









Um ponto central de referência na obra de Oldenburg é a objeto produzido industrialmente -o objeto como uma mercadoria em sempre novas metamorfoses de meios e formas, tornando-se um meio de transporte de cultura e um símbolo da imaginação, desejos e obsessões do moderno mundo.

One central point of reference in Oldenburg’s oeuvre is the industrially produced object—the object as a commodity which, in ever-new metamorphoses of media and form, becomes a conveyor of culture and a symbol of the imagination, desires, and obsessions of the modern world.












Organizado pela MUMOK, este é a maior mostra já feita sobre Oldenburg, inovador e emblemático da década de 1960.

Organized by the mumok, this is the largest show ever of Oldenburg’s ground-breaking and emblematic early work of the 1960s. 






Claes Oldenburg, Geometric Mouse, mumok, acquired in 1976, Photo: mumok, © Claes Oldenburg





Inúmeros ícones da arte Pop estão a mostra na exposição, começando com a instalação The Street e seus grafites inspirados em representações da vida moderna na cidade grande e contínuando com os artigos de consumo famosos de A Loja aos objetos cotidianos espetaculares da casa Moderna : telefone, vaso sanitário, banheira, ventilador, serra, e interruptor de luz.


Numerous icons of Pop art will be seen in the exhibition, beginning with the installation The Street and its graffiti-inspired depictions of modern life in the big city and continuing to the famous consumer articles of The Store to the spectacular everyday objects of the modern Home: telephone, toilet bowl, bathtub, fan, saw, and light switch.












Outro capítulo é dedicado a primeiros projetos de Oldenburg para os monumentos colossais de seus objetos de consumo para espaços públicos.

Another chapter is dedicated to Oldenburg’s first designs for the colossal monuments of his consumer objects for public spaces.







Claes Oldenburg, Soft Dormeyer Mixer, 1965, Whitney Museum of American Art, New York, Photo: mumok, © Claes Oldenburg


A exposição termina com o Museu do Rato MUMOK  uma miniatura sob a forma geométrica de um rato, para o qual Oldenburg colecionou 385 objetos.

The exhibition concludes with mumok’s Mouse Museum a walk-in miniature museum in the form of a Geometric Mouse, for which Oldenburg collected 385 objects.









Com suas lembranças, objetos kitsch, e modelos de estúdio, o Museu do rato demonstra a variedade e cultural incrível mistériosa da sociedade capitalista. Com a sua redução para valores abstratos básicos de invenção formal, o Rato geométrico, é um tema central dentro da obra do artista, representando a complementaridade da alta arte e da cultura popular. Ele também funciona como alter ego de Oldenburg.

With its souvenirs, kitsch objects, and studio models, the Mouse Museum demonstrates the incredible cultural variety—and mysteriousness—of capitalist society. With its reduction to abstract basic figures of formal invention, the Geometric Mouse, a central motif within the artist’s oeuvre, represents a dovetailing of high art and popular culture. It also functions as Oldenburg’s alter ego.








Claes Oldenburg carrying Street Sign (1960) to the Reuben Gallery, New York, 1960, Oldenburg van Bruggen Studio Photo, © I. C




Esta exposição, organizada pela MUMOK, vai viajar para o Museu Ludwig, em Colônia (22 junho - 30 setembro, 2012), para o Museu Guggenheim de Bilbao (30 de outubro de 2012, 17 de fevereiro de 2013), para o Museu de Arte Moderna de Nova York (14 abril - 5 agosto de 2013), e para Walker Art Center, em Minneapolis (13 de setembro de 2013, 12 de janeiro de 2014).


This exhibition, organized by mumok, will travel to the Museum Ludwig in Cologne (June 22–September 30, 2012), the Guggenheim Museum Bilbao (October 30, 2012–February 17, 2013), the Museum of Modern Art in New York (April 14–August 5, 2013), and the Walker Art Center in Minneapolis (September 13, 2013–January 12, 2014).













Claes Oldenburg, Vacuum Cleaner, 1964-71, © Claes Oldenburg











Claes Oldenburg, Saw (Hard Version II), 1971, Collection Stedelijk Museum, Amsterdam, © Claes Oldenburg






















Claes Oldenburg, Pastry Case I, 1961-1962, MoMa, New York/The Sidney and Harriet Janis Collection, 1967, © Claes Oldenburg























Claes Oldenburg in his studio in New York, 2011, Photo: Jürgen Frank, © mumok/Jürgen Frank



http://www.mumok.at/visit/?L=1





Museum moderner Kunst

MuseumsQuartier
Museumsplatz 1, A-1070 Wien

T +43-1-52500-0
F +43-1-525-1300

Nenhum comentário:

Postar um comentário